Wanneer de eerste mensen zich ter hoogte van het huidige Utrecht vestigen is niet geheel duidelijk. Het oudste voorwerp dat in de Utrechtse bodem is gevonden is een stenen strijdhamer die omstreeks 2200 voor Christus is gedateerd. Ruim vierduizend jaar geleden waren er dus al mensen actief in deze streek. Zeker is dat in de Midden-Bronstijd (ca. 1800-800 voor Chr.) er mensen ook echt wonen op de zandige stroomrug die de Rijn heeft afgezet in de immense rivierendelta die Nederland in die tijd is. Dus ook op de plek van het hedendaagse Utrecht.
Amadea
13 jaar geleden
In de stad Utrecht, neem ik aan? Er zijn wat prehistorische sporen en ook een flink aantal sporen uit de Romeinse tijd. Daarna heeft het qua bewoning een poos stilgelegen, hoogstwaarschijnlijk door de transgressies die zich tussen de oudheid en de middeleeuwen afspeelden. Daardoor stond deltagebied Nederland tot aan het huidige Amersfoort regelmatig onder water. Pas vanaf de middeleeuwen (tussen 1000 en 1200) is er sprake van een continue bewoning van Utrecht. Op 2 juni 1122 kreeg Utrecht zijn stadsrechten bevestigd door Hendrik V, keizer van het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie. Geschiedenis van daarvoor over 'Tricht', Trajectum' en Willibrord als bisschop zijn omstreden vanwege die transgressies en moeten hoogstwaarschijnlijk in andere delen van het Frankische rijk getraceerd worden.